Mihai Meiu: O greșeală frecventă pe care mulți sportivi o fac este de a lăsa hidratarea pe un plan secundar iarna

Mihai Meiu este medic primar în Medicină Sportivă și lucrează în cadrul Federației Române de Fotbal, unde a pus bazele Departamentului Medical pe care îl conduce și în prezent.

După ce a absolvit Facultatea de Medicină Generală din cadrul UMF Carol Davila București, a urmat rezidențiatul în Medicină Sportivă, în 2013 a devenit medic specialist în Medicină Sportivă, iar din 2018 este medic primar.

Cariera în mediul sportiv a început-o la Steaua București, unde a fost medic la grupele de juniori, echipa secundă și la seniori în perioada 2009-2015. Din 2015 s-a alăturat echipei FRF, unde a lucrat cu loturile de juniori, tineret și seniori. Coordonează activitatea medicală la nivelul celor 17 loturi reprezentative ale României, a derulat un program național prin care toate cluburile afiliate au fost dotate cu defribrilatoare automate și a dezvoltat un Ghid de Nutriție în fotbal pentru jucători, părinți și antrenori.

Pentru că este o perioadă riscantă în viața sportivilor, Mihai Meiu ne-a acordat un interviu în care, printre altele, ne sfătuiește cum putem preveni îmbolnăvirea pe timp de iarnă, cum ne putem proteja șamd.

Este perioada rece a anului! Având în vedere că fotbalul este un sport care se practică afară, ce recomandări aveți pentru fete și părinți? Alimentație, hidratare, îmbrăcăminte?

În primul rând să nu ne lăsăm păcăliți de vremea de afară: așa cum ultimii ani au demonstrat-o, poți pleca de acasă pe 15-18 grade cu soare și seara, când te întorci după școală și antrenament, să ningă și să fie 0 grade. Ca regulă de bază, copiii nu trebuie îmbrăcați cu mai multe haine decât părinții, și vor trebui să aibă la ei variante pentru acele schimbări ale temperaturilor. Ajungând la sportivi, ținta lor este de a-și păstra constantă, pe cât posibil, temperatura corpului cu un cost energetic cât mai mic. Generarea și menținerea temperaturii corpului necesită energie, de aceea recomand purtarea îmbrăcăminții termoizolante când avem temperaturi scăzute afară (atât pentru antrenamente și meciuri, cât și pentru deplasarea la teren).

Referitor la partea de nutriție, este important să nu uităm de hidratare. O greșeală frecventă pe care mulți sportivi o fac este de a lăsa hidratarea pe un plan secundar iarna! Hidratarea corectă a unui sportiv se face înainte, în timpul și după efort, atât iarna cât și vara. Evident că vor exista diferențe în ceea ce privește cantitatea lichidelor ingerate, dar importanța este aceeași. Se vor folosi de preferință băuturi speciale pentru sportivi care să conțină carbohidrați și săruri. Un sfat practic, și cu un cost mai redus, este să folosiți un ceai îndulcit cu miere, puțină lămâie și un vârf de cuțit de sare. Ceaiul poate fi păstrat cald într-un termos de 1l și cu siguranță va fi savurat după un antrenament la temperaturi scăzute.

Din alimentație nu trebuie să lipsească…diversitatea! Deși nu este sezonul lor, fructele, legumele și salatele trebuie consumate la fiecare masă (cât mai puțin preparate termic dacă se poate). Aportul de carbohidrați trebuie menținut constant și cu ajutorul legumelor și fructelor, nu numai prin paste, orez și dulciuri! Sfatul important aici este de a spăla foarte bine fructele și legumele înainte de a le consuma, multe dintre ele fiind date cu multe substanțe chimice nocive pentru a arăta frumos și a se menține proaspete (pe lângă des întâlnita congelare). Diversitatea trebuie regăsită și în resursele de proteine și lipide folosite în meniu, astfel carnea (albă sau roșie, macră dacă se poate), lactatele, ouăle și semințele de toate soiurile (nuci, fistic, caju, migdale, etc.) nu trebuiesc lăsate în afara farfuriei chiar dacă implică uneori costuri puțin mai mari.

Care considerați că sunt lucrurile negative care pot influența sănătatea copiilor în această perioadă a anului?

Principalele amenințări pentru sănătatea copiilor în sezonul rece ar fi: infecțiile microbiene și mai ales virale, scăderea eficienței sistemului imunitar, deficiențele de aport pentru diverse vitamine și minerale și, nu în ultimul rând, traumatismele. Despre infecțiile bacteriene și virale vom vorbi ulterior, iar referitor la sistemul imunitar și deficiențele de aport am punctat mai devreme. Ceea ce rămâne important de subliniat pentru tinerii fotbaliști este faptul că iarna apar cele mai frecvente accidentări extra-fotbal din tot anul! Așadar atenție mare la gheața din oraș, dar și la sporturile de iarnă pe care le practicați!

Starea de sănătate poate influența randamentul sportiv?

Lăsând ca excepții exemple cum ar fi Michael Jordan, care a jucat un meci de baschet în 1997 în finala NBA chiar dacă avea o infecție virală cu temperatură mare, marcând 38 de puncte și câștigând meciul pentru echipa sa, ulterior prăbușindu-se epuizat la vestiar, da: starea de sănătate influențează randamentul sportiv. Vă puteți imagina faptul că organismul luptă pentru a-și restabili starea optimă de sănătate folosindu-și energia pentru acest scop în detrimentul efortului fizic. Mai mult decât atât, putem spune că efortul fizic foarte intens și mai îndelungat poate scădea imunitatea, așadar atenție mare în perioada de cantonament de iarnă la dozarea efortului și prevenția îmbolnăvirilor.

Ce importanță are vizita medicală? De ce trebuie făcută de două ori pe an?

Aici putem discuta două zile… Vizita medicală este obligatorie pentru sportivi de două ori pe an (sau mai mult în unele cazuri). Principalul scop al acestei vizite este acela de a evalua (pe cât posibil) starea de sănătate și nivelul de pregătire pentru efort la care se află sportivul. Acest lucru este util atât sportivului, cât și antrenorului și, nu în ultimul rând, părintelui. Eu consider acest triunghi esențial în obținerea performanței sportive. Recomand ca aceste două controale să fie făcute la medicul specializat în medicina sportivă (INMS, policlinicile pentru sportivi, sau centrele private care oferă acest serviciu). În mod normal, sportivii care nu au viza medicală valabilă nu ar trebui lăsați să se antreneze și să participle la competiții. Dacă pentru competiții există filtrul arbitrului care verifică valabilitatea vizei medicale, pentru antrenamente este de datoria clubului/antrenorului sau chiar a părintelui să se asigure că sportivul și-a efectuat controlul medical ÎNAINTE de a începe perioada de pregătire.

Ce sfaturi aveți pentru fete și pentru părinți pentru prevenirea răcelilor?

În primul rând trebuie cu toții să știm că prevenția unei patologii este mult mai ieftină decât tratamentul acesteia, iar aici nu mă refer numai la infecțiile bacteriene sau virale. Răcelile și gripa din sezonul rece sunt infecții virale, iar pentru a le diferenția putem spune că:

  • Răceala – are ca organe afectate nasul și gâtul cel mai frecvent; se transmite pe calea aerului prin tuse și strănut, dar și prin contactul cu suprafețe contaminate; se manifestă cu secreții nazale abundente, nas înfundat, strănut, durere de gât și tuse; durează 1-3 săptămâni și se poate trata cu medicație simptomatică, supe, ceaiuri (foarte importantă hidratarea). Ca prevenție putem menționa spălatul pe mâini cu apă și săpun înainte de fiecare masă/gustare, evitarea contactului cu persoane bolnave sau suprafețe infectate, consumul de alimente bogate în vitamine (mai ales C) – citrice, ardei gras, pătrunjel, măceșe, cătină, broccoli, etc.)
  • Gripa – are ca organe afectate nasul, gâtul și plămânii (trebuie diferențiată de infecția bacteriană); se transmite ca și răceala; se manifestă cu febră înaltă bruscă (38-40 de grade), dureri musculare, transpirație abundentă, frisoane, oboseală și tuse seacă; durează mai puțin decât o răceală de cele mai multe ori (7 zile), dar se poate complica cu o infectare bacteriană; ca tratament putem folosi medicamente antivirale și simptomatice (nu antibiotic,dacă nu este suprainfectată bacterian), iar hidratarea este de asemenea esențială. Ca prevenție, pe lângă cele menționate anterior, putem adăuga vaccinul antigripal care se face optim în octombrie-noiembrie.

Nu trebuie neglijat că echipa de fotbal poate fi considerată o comunitate, iar regulile de protejare se aplică și aici: de la regulile elementare de igienă până la măsurile de prevenție menționate. Iar când sportivii prezintă simptome de răceală este bine să ia legătura cu medicul și cu antrenorul echipei înainte de a veni la antrenament!

Leave a Reply

* GDPR (obligatoriu)

*

Sunt de acord